RSS

Sărbătorile preferate ale olandezilor

07 Dec

Acum că Olanda s-a liniștit puțin după data de 5 decembrie (detalii urmează) și ne îndreptăm cu pași repezi spre Crăciun și Revelion, am găsit un top datând de anul trecut al sărbătorilor/tradițiilor favorite ale olandezilor.

5. Paști

4. Prepararea gogoșilor de Revelion (deci nu Revelionul în sine)

3. Ziua Reginei (ziua națională a olandezilor)

2. Împodobirea bradului

1. SINTERKLAAS adică un fel de Moș Nicolae sărbătorit pe 5 decembrie.

Într-atât de încântați sunt de Sinterklaas încât au început demersurile pentru introducerea lui pe lista Unesco (pe care mai figurează de ex. carnavalul din Rio), alături de ziua Reginei. Până aici să zic că mai înțeleg. Însă se dorește și protejarea vacilor pe pajiște, ceea ce este o imagine tipic olandeză…. la fenomenul ăsta m-am pierdut.

Despre Paști nu am ce să relatez, de când sunt Olanda am considerat că olandezii nu îi dau importanță sărbătorii. Am fost de ex. invitați la o zi de naștere într-o duminică de Paște și nu am văzut urmă de ou vopsit. În altă parte am primit ouă fierte, dar nu vopsite. În rest nimic, nici o atmosferă de sărbătoare, nici un Iepuraș cu cadouri, iepurașul aduce copiilor doar ouă pe care le ascunde în grădină, iar copiii trebuie să le caute și adune într-un coșuleț.

Prepararea gogoșilor îmi este străină, se pot cumpăra de-a gata pe stradă sau dacă ai o cunoștință amatoare, poți să primești gogoși de la ea. Dar în orice caz nu văd ce poate fi așa plăcut în facerea de gogoși.

Ziua Reginei da, este un eveniment aparte, voi relata mai pe larg poate când se apropie următoarea (30 aprilie).

De împodobirea bradului nu mă mir, primii brazi apar în magazine și în case la începutul lui decembrie, o exagerare teribilă. Mă mir însă că e pomenită numai ea și nu Crăciunul, care într-adevăr este clar defavorizat față de Sinterklaas, dar totuși se sărbătorește în familie, cu o cină în seara de Ajun. Aș fi zis totuși că olandezii sunt fani ai Crăciunului, toată luna decembrie se difuzează la radio și la tv toate hit-urile care au legătură cu Crăciunul, articole de Crăciun sunt din belșug, toată lumea visează un white Christmas (pentru că nu prea ninge în Olanda, decât în ultimii doi ani parcă mai mult)…

Despre Sinterklaas revin cu detalii, dacă vă imaginați un Moș Nicolae de la noi, îl subestimați rău…

 
3 Comments

Posted by on 7 December 2011 in Fenomene olandeze, Traditii, sarbatori

 

Tags: , , , ,

3 responses to “Sărbătorile preferate ale olandezilor

  1. Lia

    8 December 2011 at 17:13

    Eu cred ca ar trebui sa experimentezi pregatirea gogosilor, poate apoi le intelegi importanta:). Si totusi care este topul tau de cand stai acolo?

     
    • rominol

      9 December 2011 at 11:57

      Mai Lia cum ma descosi tu pe mine 🙂
      Cred ca cel mai mult imi place ziua reginei, pentru ca majoritatea lumii iese pe strazi si participa la festivitati, deci se mobilizeaza si e o atmosfera faina.
      In fiecare an se transmite dimineata in direct la tv cum sarbatoreste familia regala ziua asta si ma uit intotdeauna, am o pasiune pentru familia regala, mai ales in ziua asta, cand se dovedesc toti foarte deschisi si discuta cu oamenii de rand, sunt foarte accesibili, ceea ce mi se pare mare lucru, cand ma gandesc cat de teapana e de ex. regina Angliei, nu o vezi niciodata in mijlocul poporului.

       
  2. Lia

    9 December 2011 at 15:23

    🙂 ca sa vezi ca te urmaresc:)

     

Scrie aici parerea ta / Write your ideas here

 
