RSS

Vântul olandez

07 Dec

Azi când se anunța mare furtună mare, mai ales cu vânt foarte puternic, mi-am dat seama că în Olanda oamenii nu vorbesc aproape niciodată numai de vânt.

Sunt trei feluri principale  de vânt, cred că mai ales din perspectiva bicicliștilor: vânt potrivnic (tegenwind), vânt lateral (zijwind)  și vânt prielnic (wind mee, eventual un vânt din pupă la noi).

Aproape întotdeauna se face precizarea de ce fel de vânt a avut o persoană parte. Azi, când deci fuseseră avertizări, colegul meu olandez a venit pe bicicletă la serviciu și când l-am întrebat dacă i se pare o idee bună, mi-a răspuns foarte senin că se așteaptă vânt din est și că deci va avea vânt prielnic pe drum spre casă, deci numai bine! Am mustăcit la o repriză de grindină căzând dintr-un cer aproape negru, dar pe colegul meu nu l-a impresionat nici acest fenomen meteorologic.

Adesea se precizează și direcția din care vine vântul – din est, din vest… și pare că toată lumea în orice moment știe foarte bine unde se află.

O fi simbioza olandez-vânt (ca să nu zic simbioza om-natură și să evoc comentariile la limba română pentru cunoscători) o reminiscență a zilelor de glorie ale flotei olandeze, transmisă genetic?

Citesc o carte (mersi Mara) despre femeia olandeză văzută de străini care locuiesc în Olanda, în care cineva afirma că în țara asta nu ai voie să fii negativ și mi se pare adevărat. Totul se bagatelizează, nimic nu e atât de grav, așa și cu vântul, dacă tot bate, măcar să fie prielnic… Din nou remarc atitudinea “nuchter” a olandezilor (adică gândire la rece, realistă) de care de altfel sunt foarte mândri și pe care o consideră un atu important.

 

Tags: , ,

Scrie aici parerea ta / Write your ideas here

 
