RSS

VINERI 13 sau Superstitii Olandeze

13 Jan
Cu ocazia zilei fatidice de VINERI 13 mi s-a parut foarte potrivit sa va prezint superstitiile olandezilor.
In olandeza, cuvantul este “bijgeloof”, ceea ce se traduce literal prin “credinta secundara”.
 
Olandezii, in ciuda faptului ca sunt oameni realisti, cu picioarele pe pamant au totusi superstitii. In opinia mea, mult mai putine decat romanii, unde sunt la ordinea zilei – nu iesi din casa cu piciorul stang inainte, nu varsa sare pentru ca inseamna cearta, cand te mananca palma stanga sau palma dreapta dai sau primesti bani, cand te mananca nasul trebuie sa fii lovit peste mana, cand sughiti pentru ca esti vorbit de rau, de revelion nu se manca pui, dar nici porc, luam toti banii din casa, ba mai scoatem de la banca eventual ca sa ne prinda anul nou cu bani si sa o ducem bine tot anul… Ziceti si voi, parem un popor din Evul Mediu.
O loterie olandeza a condus o ancheta acum cativa ani si a constatat ca peste jumatate dintre olandezi au de ex. un numar norocos. Cifra favorita este 7, urmata de 13 si 8.
Persoanele care au un numar norocos chiar se considera mai fericite/norocoase decat cele care nu au, deci se pare ca a crede intr-un numar chiar are efect (asupra starii psihice zic eu).
Eu cumpar lunar bilete la loteria de stat, bilete care au o serie formata din doua litere si mi se pare 7 cifre si de fiecare data sunt intrebata la casa daca am o preferinta pentru ultima cifra (fiind singurul lucru pe care il poti determina pe bilet). Cred ca intrebarea provine din aceeasi sursa, fiind multi oameni care au o preferinta – eu nu am niciodata.
Ce mai au olandezii si este tot o superstitie, este un anumit ritual sau un obiect norocos. Mai ales sportivii si artistii au de ex. piese de imbracaminte de care cred ca depinde succesul lor sau un alt obiect, de ex. o bijuterie primita de la un parinte sau alta persoana draga. Sau de ex. fotbalistii care mai intai ating iarba cu mana inainte sa paseasca pe gazon. Zilele astea se desfasoara Dakar-ul si majoritatea soferilor olandezi au o potcoava care sa le aduca noroc.
Un coleg de-al meu de serviciu (olandez) a plecat anul trecut intr-o calatorie mai lunga cu bicicleta si noi, ceilalti colegi ai lui, ne-am gandit sa ii dam ceva ce ar putea lua cu el. S-a decis sa ii luam ceva care sa ii poarta noroc. Pana la urma o colega olandeza (necredincioasa, ca de altfel si colegul care pleca in calatorie) i-a cumparat un breloc in forma de ingeras. La intoarcere, colegul ne-a spus ca se pare ca i-a purtat noroc ingerasul si ca a fost foarte emotionat cand l-a primit de la noi.
A trebuit sa ma gandesc profund si sa caut ajutor pe internet ca sa pot sa fac o lista a superstitiilor olandezilor.
– vineri 13 este o superstitie, daca intr-o asemenea zi ti se intampla ceva neplacut, nu trebuie sa te mire, asa ca e bine sa fii cat mai prudent.
– ca si la romani, se bate in lemn (asta dupa ce ai afirmat ceva pozitiv despre propria persoana)
– cutitele nu se dau cadou. Daca chiar nu se poate evita acest lucru, persoana care primeste cutitul trebuie sa dea inapoi o moneda, ca sa para ca l-a cumparat.
– nu se deschide umbrela in casa.
Sincer, cam astea sunt singurele superstitii de care am auzit de la olandezii pe care ii cunosc. Deci vedeti ca nu exagerez cand spuns ca au mult mai putine decat noi. Bineinteles, s-ar putea sa fie mai multe, dar de care nu stiu eu.
Ce mi se pare interesant este ca din aceeasi ancheta a reiesit faptul ca mai ales tinerii sunt superstitiosi, mie mi s-ar parea mai degraba ceva pentru oamenii mai in varsta.
Deci probabil superstitiile vor mai supravietui o vreme, cum sunt transmise din generatie in generatie.
 

Tags: , ,

Scrie aici parerea ta / Write your ideas here

 
