RSS

Cum am invatat (mai multa) olandeza

21 Aug

Inca nu terminasem primul curs de limba olandeza cand m-am angajat. Pe aceeasi pozitie in aceeasi firma ca in Romania. Cea mai importanta diferenta (pe langa faptul ca salariul era acelasi, dar pentru jumatate de norma) si motivul pentru care ma treceau transpiratiile de cate ori suna telefonul in primele luni la birou, era limba. Lucrez in departamentul de vanzari al unei firme germane si clientii nostri sunt din Benelux, deci majoritatea vorbitori de olandeza. La inceput, vorbeam numai in engleza cu colegii mei, pentru ca in continuare nu consideram ca pot vorbi olandeza, dar invatam, asa ca aveam sperante. Cand clientii sunau si incepeau sa vorbeasca in olandeza, mai ca lesinam de la efortul pe care il depuneam sa ii inteleg, pana si numele lor erau o adevarata provocare.

Asa ca era momentul potrivit sa frecventez un nou curs de limba, unul mai bun, mai scump, caci firma platea de data asta! 🙂 Am fost foarte fericita ca firma mi-a oferit un curs si pot sa spun ca mi-a schimbat viata in Olanda de atunci. Cursul a fost la ILC in localitatea Waalwijk unde am avut o profesoara numai pentru mine, ceea ce a fost exact ce imi trebuia. Am putut sa o intreb orice, toate nelamuririle mele si-au gasit raspuns, in timp ce exersam si limba olandeza de care aveam nevoie la birou. Lectiile erau o data pe saptamana, seara si au durat vreo 4 luni (30 de ore in total). Dupa cateva lectii m-am simtit suficient de sigura pe mine ca sa vorbesc si scriu in olandeza.

Acesta a fost al doilea si ultimul meu curs de olandeza pana acum. Nivelul meu este acum acceptabil, am avut parte de suficiente complimente pentru olandeza pe care o vorbesc si imi place mai ales sa descopar greselile pe care le fac olandezii in limba proprie 🙂

Mi-ar placea sa cunosc si sa folosesc mai multe expresii olandeze, acesta e inca un teritoriu care nu imi e familiar. Si mi-ar placea si sa am un vocabular activ mai bogat, inteleg majoritatea cuvintelor pe care le aud sau citesc, dar pe multe nu le folosesc pentru ca nu imi vin in minte cand am nevoie de ele. Asa ca mai am de invatat, asta e sigur.

SI ca sa inchei aventura limbii olandeze de care am avut parte, iata cateva reactii ale unor olandezi de pe cand inca nu vorbeam olandeza sau de acum, cand vorbesc olandeza:

– cand eram la inceputul vietii mele in Olanda, o persoana olandeza mi s-a adresat vorbind olandeza tare si raspicat, ceva de genul: “E FOAR-TE FRU-MOS A-FA-RA AZI.” Cumva, metoda asta i s-a parut buna de aplicat cand cineva nu vorbeste limba, dar incearca sa o invete.

– altii, care nu se simteau in largul lor ca sa vorbeasca engleza (ceea ce vorbeam eu pe atunci), ceea ce este de inteles, mi-au spus ca vorbesc cu mine in olandeza ca sa pot invata limba. Sigur, poate fi o metoda cand esti fortat sa vorbesti o limba straina, dar uneori m-am simtit izolata si exclusa din conversatii pe care nu le puteam intelege.

– acum, dupa vreo 6 ani de cand vorbesc zilnic olandez, am fost surprinsa de catre o persoana olandeza care nu vorbise cu mine inainte, doar stia ca nu sunt olandeza. A vorbit cu mine olandeza de parca EL ar fi fost un strain care nu vorbeste limba bine. Eu i-am raspuns in olandeza, sigur, nu sun ca o olandeza, se aude clar ca sunt straina, dar totusi, vorbesc corect, poate fac niste mici greseli, dar nimic prea grav. Ei bine, limba olandeza pe care a folosit-o cu mine suna ceva de genul: “Tu uiti si tu vezi copac.”

– probabil acelasi accent ii face pe multi dintre clientii care ma suna la birou (este un birou in Olanda, numarul de telefon este olandez) sa inceapa sa imi vorbeasca in engleza. Ceea ce jur ca nu faceau atunci cand incepusem sa lucrez aici! 🙂 Chiar si unii clienti cu care vorbesc la telefon mai des, carora le-am scris e-mail-uri in olandeza. Unii se complica foarte mult, pentru ca dintr-un anumit motiv nu incearca mai intai sa vorbeasca olandeza sau macar sa ma intrebe daca eu vorbesc olandeza, ci incep direct in engleza si multi se chinuie sa isi gaseasca cuvintele.

Ei bine, asta a fost tot, mult succes daca invatati olandeza!

 

Tags: , , , , ,

2 responses to “Cum am invatat (mai multa) olandeza

  1. Stefan

    26 April 2015 at 19:10

    Benny Lewis, autorul cartii Fluent in 3 Months, spune ca cel mai important lucru pe care il poti face atunci cand inveti o limba straina e sa incepi sa conversezi din prima zi.

    Eu am invatat olandeza de pe Duolingo dupa ce am fost prin Amsterdam si am fost placut impresionat de tot ce am vazut, am terminat toate modulele dar tot sunt la un nivel de incepator. Nu sunt multi vorbitori de olandeza pe aici la mine in oras 🙂

     
    • Miki

      1 May 2015 at 20:59

      Tare ca ai invatat olandeza pentru ca ti-a placut in Amsterdam!

       

Scrie aici parerea ta / Write your ideas here

 
