RSS

Prima zi a regelui olandez, 1 mai si pacaleala de 5 mai

02 May

Cam ciudat, asa mi s-a parut intregul concept de zi a regelui anul acesta.

Sa ma explic:
Pana anul trecut, ziua nationala a Olandei era 30 aprilie, data la care se sarbatorea Ziua Reginei.

Si acest concept putin ciudat, pentru ca era de fapt ziua precedentei regine, Juliana, nu a reginei Beatrix. Dar Beatrix a considerat ca nu poate oferi poporului o zi nationala in frigul lunii ianuarie, cand e ziua ei, asa ca a ramas o zi de primavara.

Anul trecut nu am avut Ziua Reginei, pentru ca pe 30 aprilie a avut loc schimbarea de tron, dar totusi am fost liberi ca sa sarbatorim acest eveniment deosebit.

Noul rege, Willem Alexander, este nascut pe 27 aprilie, deci aproape de 30 aprilie, aproape ca nu merita efortul de a schimba data, dar totusi el a ales sa o schimbe. 

Dar anul acesta data de 27 aprilie a picat intr-o duminica, iar regele nu poate fi deranjat duminica, ma gandesc, drept pentru care a decretat ca vom sarbatori cu o zi in avans, pe 26 aprilie, sambata. Cumva, mi se pare ca multa lume nu a prea tinut cont de aceasta zi, multe magazine au fost deschise cu orar normal, iar noi am petrecut toata ziua acasa, trebaluind in gradina, nu am vazut nici pata de culoare portocalie. Au fost petreceri in aer liber ca si in alti ani, ce-i drept. Si “piata libera”, o traditie de ziua reginei/regelui, constand in vanzarea de vechituri din casa pe strada sau in parcuri.

Dar cum se zvoneste ca regele vrea sa schimbe felul in care isi sarbatoreste ziua de la anul, nu m-a mai atras sa ma uit la televizor, cum am facuti ani la rand, la plimbarea printr-un oras in care se pregatesc tot felul de activitati pentru familia regala. Asa ca nici asta nu am bifat.

Oricum gasesc ciudat la toata afacerea ca o zi nationala se poate sarbatori cu o zi in avans, daca asa vrea regele, mai normal mi s-ar parea sa fie batuta in cuie, dar cred ca asta e ceva tipic pentru olandezi, de fapt, totul e posibil, nicio regula nu e sfanta.

Iar ceea ce mai banuiesc, desi nu am o dovada clara, e ca Ziua Reginei si acum Ziua Regelui sunt de vina pentru faptul ca Olanda nu are parte de o zi libera pe 1 mai. Probabil ca o zi libera pe 30 aprilie si inca una pe 1 mai s-a considerat prea de tot. Iar acum, 27 aprilie e tot aproape de 1 mai, asa ca ramanem la vechiul obicei: 1 mai e o zi lucratoare obisnuita in Olanda.

Ca sa nu mai pomenesc, desi ma tem ca totusi asa am sa fac, de ziua dubioasa de 5 mai. Cand Olanda sarbatoreste ziua eliberarii (ziua in care a capitulat armata germana in Olanda), o zi care se chiar sarbatoreste detaliat in fiecare an. Insa cum sunt liberi oamenii muncii in data asta? Odata la 5 ani! Daca nu traiam aici, nu cred ca as fi crezut prea usor asa ceva…

Nu stiu daca se intelege suficient de clar, dar concluzia acestor randuri este ca tare as vrea si eu mai multe zile libere din partea statului olandez 🙂 Multumesc anticipat!

 
 

Tags: , , , , , , , , ,

3 responses to “Prima zi a regelui olandez, 1 mai si pacaleala de 5 mai

  1. Teo

    3 May 2014 at 4:43

    Ar trebui sa te miti in Bayern. Aici zilele de sarbatoare sunt multe si sfante! 🙂

     
  2. Teo

    3 May 2014 at 4:43

    Ps: POPPY

     

Scrie aici parerea ta / Write your ideas here

 
